Jak co roku nasze liceum wzięło udział w Elbląskich Targach Edukacji i Pracy. Przedsięwzięcie to, które odbyło się 25 października 2023r.  ma na celu ułatwienie uczniom klas ósmych zorientowania się w ofercie szkół ponadpodstawowych. Ósmoklasiści z zainteresowaniem podchodzili do nas, pytając o informacje ogólne o II LO. Było też dużo pytań o szczegóły, o profile klas, o kadrę nauczycielską, o rozszerzone przedmioty, o ilość nauki i o "smaczki" szkolne, na które odpowiedzi znają tylko nasi licealiści 😉. Atmosfera targów była przyjazna. Dziękujemy wszystkim szkołom za współpracę, wzajemne wsparcie oraz motywowanie nas do osiągania coraz wyższych celów, a przede wszystkim za grę fair play, która jest prawdziwą wartością.
Szczególne wyrazy uznania należą się naszym uczniom za wspaniałe reprezentowanie II LO na targach. Dobra robota!

Czytaj więcej...

Przed nami uzupełniające wybory do samorządu uczniowskiego. Głosować będziecie 25.10.2023r.Pięć osób z największą ilością głosów otrzyma mandat na dwa lata, bo tyle trwa kadencja w SU. Zapraszamy do zapoznania się z kandydatami, ich zainteresowaniami i planem działania na rzecz szkoły i społeczności Jagiellończyka.

Oto oni:

Czytaj więcej...

Po ponad miesięcznej nauce w naszym liceum samorząd uczniowski przeprowadził otrzęsiny pierwszoklasistów👨🏻‍🎓👩🏻‍🎓👨🏻‍🎓👩🏻‍🎓👨🏻‍🎓👩🏻‍🎓👨🏻‍🎓👩🏻‍🎓. Wrzesień i październik to taki czas aby  zapoznali się ze szkołą, jej atmosferą i środowiskiem Jagiellończyka.

W środę 18 października 2023r. w sali gimnastycznej zabrało się siedem klas pierwszych, czyli ponad dwustu pierwszaków, aby przejść test przyjęcia do grona rodziny Jagiellończyków. Wraz z klasami stawili się ich wspaniali wychowawcy, którzy nie tylko kibicowali swoim klasom, ale również brali razem z nimi udział w wielu konkurencjach. Brawo wychowawcy!

Czytaj więcej...

W tym roku święto Edukacji Narodowej obchodziliśmy nieco inaczej niż zwykle. Zamiast tradycyjnego apelu i spotkania w auli szkolnej ogłoszony został Belfer Day.
W piątek 13 października 2023r. w szkole odbyły się wydarzenia w różny sposób świętujące to piękne święto szkoły i edukacji. Rozstrzygnięty został międzyklasowy konkurs na plakat z okazji obchodów rocznicowych powstania Komisji Edukacji Narodowej. Nauczyciele „językowcy” przygotowali dla klas pierwszych i drugich z tej okazji tzw. Dzień języków Obcych. Na długiej przerwie w pokoju nauczycielskim spotkali się nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi szkoły. Pani Dyrektor przekazała otrzymane na jej ręce życzenia dla szkoły i pracowaników. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego również złożyli życzenia. Następnie rozdane zostały karty z życzeniami wykonane własnoręcznie przez uczniów. Zrobiło się bardzo miło i uczuciowo. Nauczyciele w skupieniu odczytywali krótkie teksty. Teksty wzruszające ale też humorystyczne i puentujące pracę belfra. Karty były różnorodne, kolorowe, zdobione. Miły upominek!

Oto wyniki konkursu na plakat o KEN:

Czytaj więcej...

W tym roku zajęcia adaptacyjno-integracyjne były urozmaicone. Pierwszaki poznawały się na warsztatach z psychologami lub pedagogiem w szkole oraz wyjazdowo podczas wycieczki do Chmielna. Uczniowie mieli możliwość obserwować koleżanki i kolegów w różnych sytuacjach. Okazją do nawiązywania znajomości były  ćwiczenia, w których poszukiwali osób o podobnych zainteresowaniach, wartościach, gustach muzycznych czy podczas współpracy w budowaniu najwyższych konstrukcji z patyków i pianek. Mieli również czas na podzielenie się swoimi obawami i oczekiwaniami związanymi z nową szkołą. Inne aktywności czekały na wycieczce: warsztaty łucznicze, konstrukcja trebusza, bubble football, budowanie tratw, nocna gra terenowa, pływanie pontonami po jeziorze, ognisko, wspólne śpiewanie i tańce. Każdy mógł znaleźć dla siebie coś ciekawego.

Integracja umożliwiła uczniom łatwiejsze zaadaptowanie się w nowym środowisku. Życzymy wszystkim uczniom klas I znalezienia w szkole "bratniej duszy" i nawiązania przyjaźni na całe życie.

Czytaj więcej...

10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne to dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, a także zdolność do rozwoju i samorealizacji. Pojęcia użyte w tej definicji mają szerokie znaczenia. Ich rozumienie jest subiektywne, uwarunkowane kulturowo i środowiskowo.

Zdrowie psychiczne nie oznacza zatem jedynie braku chorób. Przejawia się również w:

  • poczuciu własnej wartości
  • zdolności do własnego rozwoju
  • odpowiedzialności za swoje życie (decyzje, trudności, sukcesy)
  • zaangażowaniu w życie społeczne, pracę, związek.

Jak dbać o zdrowie psychiczne

  • Odpoczynek i odpowiednio długi sen. Zadbaj o odpowiednią higienę snu. Najlepiej spać 7–9 godzin na dobę. Zbyt krótki sen źle wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne. Przeczytaj Jak dbać o dobry sen.
  • Zdrowe odżywianie. Prawidłowe nawyki żywieniowe dodadzą więcej energii do zmagania się z codziennymi wyzwaniami. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zdrowego odżywiania, przeczytaj artykuł Jak zdrowo się odżywiać.
  • Aktywność fizyczna. Wybierz aktywność, którą lubisz. Może to być spacer, jazda na rowerze czy kurs tańca. Ważne, żeby ruszać się regularnie, najlepiej na świeżym powietrzu. Zacznij od 30 minut dziennie.
  • Unikanie używek. Używki to substancje, które pobudzają nasz organizm. To np. alkohol, narkotyki, papierosy, ale również napoje energetyzujące czy kawa. Negatywne skutki po ich zażyciu mogą utrzymywać się kilka dni, tygodni czy miesięcy.
  • Relacje społeczne. Pielęgnuj relacje z bliskimi, przy których możesz być sobą. Dziel się z nimi dobrymi i gorszymi momentami. Dzięki takim relacjom nabieramy pewności siebie, nie jesteśmy sami ze swoimi problemami.

źródło:https://pacjent.gov.pl

Zachęcam do lektury poradników:

2023 Swiatowy Dzien Zdrowia Psychicznego

10 października 2023r. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego został zainicjowany w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Każdego roku Federacja wybiera do promowania nowy temat. Tegoroczne święto odbywa się pod hasłem „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka”.

Czytaj więcej...

Kolejny raz  gościliśmy w naszej szkole pisarki, poetki, literatki w ramach spotkań festiwalu Wielorzecze. Tegoroczne Wielorzecze to już 10 edycja. Warsztaty literackie odbyły się 22 września 2023r. w kilku klasach a prowadzącymi lekcje były panie: Alina Rzepecka, Mirka Szychowiak oraz Lucyna Siemińska.
Oto notatka ze spotkania z panią Aliną Rzepecką przygotowana przez Borysa Siemaszki z klasy Ie

Czytaj więcej...

EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.

„Od zarania dziejów robiliśmy wiele rzeczy przy pomocy kamieni, żelaza, papieru czy ołówka. Obecnie żyjemy w innej epoce, w której to kod kształtuje świat. W ramach Tygodnia Kodowania chcemy dać każdemu możliwość odkrycia programowania i dobrej zabawy, z którą się wiąże ta umiejętność. Nauczmy się programowania, aby kształtować naszą przyszłość!”

- Alessandro Bogliolo,

  koordynator zespołu ambasadorów Europejskiego Tygodnia Kodowania

Czytaj więcej...

Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się w dniach 2-6 października pod hasłem "Uczeń z dysleksją w cyfrowym swiecie".

DysleksjaWarto przypomnieć kilka informacji na temat dysleksji.

Dysleksja rozwojowa

O specyficznych trudnościach w nauce mówimy, jeżeli niepowodzenia szkolne dotyczą tylko niektórych zakresów uczenia się i występują przy co najmniej przeciętnej inteligencji, a niejednokrotnie wysokiej sprawności intelektualnej, sprawnych narzędziach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej oraz dydaktycznej.

Gdy trudności te mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.

W przypadku specyficznych trudności w uczeniu się matematyki (głównie arytmetyki) można używać terminu dyskalkulia. Czasem trudności te występują jednocześnie, kiedy indziej mają charakter trudności izolowanych, ograniczonych do jednej umiejętności. Gdy dysleksja i dyskalkulia występują razem, są przyczyną poważnych niepowodzeń szkolnych. („Uczeń z dysleksją w szkole - poradnik nie tylko dla polonistów” Bogdanowicz, Adryjanek, Gdynia 2005).

W Polsce najczęściej stosowana jest definicja dysleksji rozwojowej ujednolicona przez prekursorkę badań nad tym zagadnieniem profesor Martę Bogdanowicz.

Dysleksja zatem to „syndrom zaburzeń wyższych czynności psychicznych, które przejawiają się w postaci specyficznych trudności uczenia się czytania i pisania. Są one uwarunkowane parcjalnymi zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania oraz ich integracji. Wśród deficytów rozwojowych funkcji poznawczych najistotniejsze są zaburzenia funkcji językowych, w tym aspektu fonologicznego języka, decydujących o możliwościach porozumiewania się językowego” (Bogdanowicz, 2003b, s.495).

Dysleksja to zaburzenie neurorozwojowe o podlożu językowym. Jest zazwyczaj powiązana z deficytem fonologicznym. Towarzyszą jej różne problemy językowe i komunikacyjne.

Terminologia

Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.

    - DYSLEKSJA - specyficzne trudności w czytaniu;

    - DYSORTOGRAFIA - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);

    - DYSGRAFIA - niski poziom graficzny pisma.

Przyczyny

Zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

Objawy dysleksji rozwojowej

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.

     - opóźniony rozwój mowy;

    - mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania

      (brzydkie pismo);

    - wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;

    - trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;

    - trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;

    - oburęczność;

    - mylenie prawej i lewej ręki;

    - trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego;

    - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii.

źródło:https://www.ptd.edu.pl

Przydatne materiały:

Tygodniowe ćwiczenia dla starszych uczniów.

Dekalog dla rodziców.

Jestem rodzicem dziecka z dysleksją.


Matura za:


Wakacje za:

 

 

Szkoła w chmurze Microsoft

unia europejska

Nagrody

Uczelnie

  • PG
  • UG
  • WSBG
  • PWSZ
  • EUH-E

Linki